MUDr. Karel Lukášek

... lékař léčí, příroda uzdravuje ...

Aminokyseliny 1. skupiny (s alifatickým řetězcem)

Zveřejněno: 29.03.2015 | Rubrika: Stavební kameny života

 

Glycin (Gly; G)

Jedná se o nejjednodušší aminokyselinu, která je obsažena v proteinech v malém množství. Pouze v kolagenu je glycin zastoupen celou jednou třetinou objemu.

Glycin je neesenciální aminokyselina, která podporuje zvýšení energetického výdeje při svalové činnosti. Tím snižuje a oddaluje nástup vyčerpání a urychluje regeneraci organismu po jakékoli fyzické zátěži. Také má funkci jako neurotransmiter - důležitý pro přenos podnětů při mozkové činnosti. Důležitý rovněž pro produkci růstového hormonu.

Hojně je používán v lékařství - deprese, epilepsie, hypoglykémie, pálení žáhy.

Alanin (Ala; A)

Alanin je vůbec nejobvyklejší aminokyselinou v proteinech a je také jednou z nejjednodušších aminokyselin.

Jedná se o neesenciální glukogenní aminokyselinu.

V případě vyčerpání energie ze zásob cukrů ve svalech (při dlouhé svalové zátěži nebo nedostatečné zásobě uhlohydrátů před zátěží) dochází k přeměně alaninu na glukózu, čili okamžitému přísunu energie.

Alanin se jako jednoduchá směs pro sportovce nepoužívá, tělo si ho dokáže vyrobit v dostatečném množství.

Podle mezinárodní studie Imperial College London existuje vztah mezi hladinou alaninu, vysokým krevním tlakem, příjmem energie, hladinou cholesterolu a indexem tělesné hmotnosti (BMI).

Zdroje alaninu

Ačkoliv si jej tělo dokáže bez problémů vytvořit přeměnou např. z valinu, leucinu nebo izoleucinu, můžeme jej získat také z vnějších zdrojů, jako jsou veškerá bílkovinná jídla, např. maso, vajíčka, mléčné výrobky nebo plody moře. Z vegetariánských jídel hodně alaninu obsahují luštěniny, ořechy, kvasnice, hnědá rýže nebo obilí.

Valin (Val; V)

Valin je esenciální aminokyselina s nepolárním postranním řetězcem.

Valin je glykogenní aminokyselinou. Výrazně se uplatňuje při uskladňování glukózy v játrech a svalech ve formě glykogenu). Podporuje účinky L-leucinu a L-isoleucinu a je vhodné jej s těmito látkami kombinovat. V případě aminokyselinového deficitu je jednou z prvních látek, které mají být do organismu podávány.

Přirozeným zdrojem valinu jsou kozí sýr, rybí maso, čočka, drůbež aj.

Leucin (Leu; L)

Leucin patří mezi esenciální aminokyseliny, je tedy potřeba jej přijímat v potravě.

Podporuje stabilitu hladiny glukózy v krvi, působí proti katabolickému procesu a podílí se na syntéze svalových bílkovin. Společně s dalšími aminokyselinami, isoleucinem a valinem je součástí skupiny aminokyselin s větveným řetězcem, známé pod zkratkou BCAA.

Význam celé této skupiny aminokyselin spočívá v tom, že zvyšuje ve svalech syntézu bílkovin, působí proti jejich rozkladu (antikatabolické působení). Z této skupiny vznikají také aminokyseliny alanin a glutamin, které jsou označovány jako svalové aminokyseliny.

Dalším důležitým účinkem leucinu je její anabolický efekt, zapříčiňující rychlou syntézu bílkovin. Někteří odborníci dokonce uvádějí, že je z aminokyselin pro tuto syntézu nejdůležitější. Podílí se na tvorbě svalových vláken. Podporuje lepší uvolňování některých hormonů našeho organismu, jako je růstový hormon, thyroidní hormon a inzulín.

Pokud se užívá po operacích a při rekonvalescenci, podporuje uzdravení zlomenin, pokožky a kostí. Užívání leucinu během redukční diety ochraňuje svalové bílkoviny před rozkladem. To pak umožňuje snížení příjmu sacharidů a tuků.

Leucin je obsažen v syrovátce, kaseinu, ve vaječném bílku, sojových bobech, neloupané rýži a rybách. Měl by se užívat v kombinaci s ostatními aminokyselinami.

Isoleucin (Ile; I)

Je to jedna z mimořádně důležitých aminokyselin, které jsou využívány především srdečním a kosterním svalem a to jako zdroj energie - transformuje se na glukózu. Tím se šetří zásoba buněčného glykogenu. Nedostatek může být spojen s pocity podobnými jako při hypoglykémíi. Isoleucin se velmi intenzívně využívá především spolu s dalšími dvěma větvenými aminokyselinami - leucinem a valinem, s nimiž musí tvořit správný hmotnostní poměr.

Isoleucin obsahuji tyto potraviny: všechny ořechy (kromě burských), kešu a jedlé kaštany, avokádo, olivy, zralé plody papáji, kokosový ořech, slunečnicová semena, švýcarský sýr.

 


 

Nový komentář

Pokud budete přihlášeni, bude tento formulář mnohem jednodušší.

Povinné údaje jsou označeny hvězdičkou (*).

Jméno (nick): *

Pokud zvolíte nick, který si již někdo zaregistroval, budete vyzváni k jeho změně.

Váš e-mail: *

Zadejte pečlivě celou adresu, včetně části za zavináčem. Na tuto adresu vám přijde potvrzovací odkaz.
E-mailová adresa nebude nikde zveřejněna.

Vaše PSČ: *                ano, přijímat reakce na svůj příspěvek e-mailem

Zadejte včetně mezery, tedy ve formátu XXX XX, nebo bez mezer.
Potřebné kvůli statistice. PSČ nebude nikde zveřejněno.

Text příspěvku: *

Pro kontrolu, prosím, napište správný výsledek: 2 + 1 = *

Zkontrolujte si znovu vložené údaje a potom můžete